گروه ریاضی

گروه ریاضی

.................// گروه ریاضی ، فیزیک و رایانه مدارس جمهوری اسلامی ایران - در لبنان ، سوریه و اردن // .................. سرگروه آموزشی : محمدرضا حکیمیان
گروه ریاضی

گروه ریاضی

.................// گروه ریاضی ، فیزیک و رایانه مدارس جمهوری اسلامی ایران - در لبنان ، سوریه و اردن // .................. سرگروه آموزشی : محمدرضا حکیمیان

دروس امتحانات نهایی دوره پیش‌ دانشگاهی اعلام شد

 

به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا» به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش ضمن تأیید مصوبه نهمین جلسه کارگروه ماده 4 قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی، امتحان نهایی در برخی از دروس دوره پیش‌دانشگاهی را اعلام کرد.
امتحان نهایی دروس زبان فارسی «2»، معارف اسلامی «2»، فیزیک «2» و حساب دیفرانسیل و انتگرال «2» در رشته علوم ریاضی؛ زبان فارسی «2»، معارف اسلامی «2»، ادبیات فارسی «2» و عربی «2» در رشته علوم انسانی؛ زبان فارسی «2»، معارف اسلامی «2»، فیزیک «2» و زیست‌شناسی «2» در رشته علوم تجربی؛ زبان فارسی «2»، اصول عقاید «2»، ادبیات عرب «2» و فقه در رشته علوم و معارف اسلامی و زبان فارسی «2»، معارف اسلامی «2»، آشنایی با میراث فرهنگی ایران و سیر هنر در تاریخ «2» در رشته هنر صرفاً در نوبت پایانی نیمسال دوم، جبرانی و شهریور سال تحصیلی 89 ـ 88 برگزار می‌شود.

بارم دروس ریاضی متوسطه

تذکرات مهم :

رعایت بارم بندی درطرح سؤالات امتحانات نهایی الزامی ولی درامتحانات داخلی پیشنهادی است. بدیهی است رعایت بارم بندی درطراحی سئوالات امتحانات هماهنگ کشوری یا استانی از تضیع حق دانش آموزان جلوگیری خواهد کرد.
2- بر اساس تبصره 1/2 ماده 19 آیین نامه آموزشی دوره پیش دانشگاهی ، سؤالات امتحانات نوبت شهریور مراکز پیش دانشگاهی که به صورت هماهنگ منطقه ای طراحی می شود براساس20 نمره و همانند بارم بندی امتحانات جبرانی مربوطه می باشد.
بارم بندی دروس دوره ی متوسطه در دبیرستان های بزرگسالان همانند بارم بندی نوبت شهریور است.
مواردی ازکتاب درسی که مطالعه آزاد اعلام گردیده در ارزشیابی ها لحاظ نمی گردد.


بارم بندی ریاضیات (1 )

فصل

عناوین

پایانی نوبت اول

پایانی نوبت دوم

شهریور

 

اول

از اعداد طبیعی تا پایان اعداد اعشاری

5/1

1

2

اعداد حقیقی- تقریب های اعشاری اعداد حقیقی

1

نمادها و زبان ریاضی

5/1

دوم

از ابتدای فصل تا پایان تفاضل مجموعه ها

5/1

-

5/1

مجموعه های متناهی و نامتناهی مشخص کردن مجموعه ها

5/1

-

سوم

توان رسانی وقواعدآن

5/1

1

2

نمادعلمی

5/0

ریشه گیری

5/1

چهارم

تفریق و قرینة اعداد- تقسیم و معکوس اعداد

5/0

2

3

عبارت های جبری

5/2

اتحادها و تجزیه

3

پنجم معادله

1

1

75/1
رابطة خطی

5/2

از شیب تا پایان خط های عمود برهم-5/225/2
دستگاه معادلات خطی دو مجهولی- فاصلة دونقطه-5/1
ششم نسبت های مثلثاتی -32
هفتم ازابتدای فصل تا پایان ساده کردن عبارت های گویا -5/12
از ابتدای تقسیم چندجمله ای ها تا پایان فصل -5/1
هشتم معادلات درجة دوم وحل آن ها -32
نهم نامعادلات درجة اول -25/1

جمع

20

20

20


  بارم بندی ریاضیات ( 2)

فصل

بخش

پایانی نوبت اول

پایانی نوبت دوم

شهریور

اول

دنباله ها

2

1

2

تقریبات اعشاری

1

ریشه گیری وبه توان رسانی اعداد

2

دوم

رابطه وتابع - دامنه وبرد

3

1

3

توابع خطی

وارون یک رابطه - توابع یک به یک

3

بازه ومقدار تابع

سوم

تو ا بع خاص

3

5/2

4

رسم نمودار برخی از توابع درجه دوم به کمک انتقال تابع 2 f(x) = x

توابع گویا و رادیکالی

نامعادله و تعیین علامت

4

تعیین علامت چند جمله ای درجه دوم

چهارم

توابع نمایی

2

5/3

3

لگاریتم و تابع لگاریتمی

-

محاسبه لگاریتم یک عدد

-

قوانین لگاریتم ها وحل معادلات لگاریتمی

-

پنجم

زاویه و اندازه زوایا- واحد دیگری برای اندازه گیری زاویه

-

2

4

شناخت دایره مثلثاتی وتعیین مقادیرآن

-

تابع مثلثاتی- منحنی توابع مثلثاتی

-

4

رابطه بین منحنی سینوسی و دایره مثلثاتی- کاربردهایی از مثلثات

-

ششم

تساوی و جمع دو ماتریس- ضرب عدد در ماتریس- قرینه ی ماتریس

 

-

3

2

ضرب ماتریس ها- حل دستگاه دو معادله دو مجهولی با استفاده از ماتریس
-

هفتم

شمارش- اصل ضرب  

-

3

2

جایگشت

-

ترکیب

-

جمع

 

20

20

20

 
بارم بندی ریاضیات (3 ) علوم تجربی


فصل

نوبت اول

نوبت دوم و شهریور

اول

8

4

دوم

12

7

سوم

-

5

چهارم

-

4

جمع

20

20


  بارم بندی ریاضیات ویژه علوم انسانی


فصل

نوبت اول

نوبت دوم و

شهریور

اول

5/13

5/7

دوم (تا پایان مسائل صفحه67)

5/6

5/7

 دوم (از صفحه 67تا آخرفصل)

-

سوم

-

5

جمع

20

20


بارم بندی جبر و احتمال


فصل

نوبت اول

نوبت دوم و شهریور

اول

10

5/5

دوم(تابخش2ـ8 در صفحه67)

10

5/5

دوم(ازبخش2ـ8 درصفحه67 تا آخرفصل)

ـ

سوم

-

2

چهارم

-

7

جمع

20

20


    بارم بندی حسابان

فصل

نوبت اول

نوبت دوم و شهریور

اول

10

4

دوم

10

4

سوم

-

3

چهارم

-

4

پنجم

-

5

جمع

20

20


    بارم بندی هندسه (1)

فصل

بخش

پایانی نوبت اول

پایانی نوبت دوم

شهریور

اول

1-1

5/3

5/2

5/3

1-2

1-3

1-4

5/3

1-5

1-6

3

5/1

1-7

دوم

2-1

4

5/2

2

2-2

5/4

3

سوم

3-1

5/1

-

2

3-2

-

2

3-3

-

3

5/3

3-4

-

3-5

-

5/2

3-6

-

چهارم

4-1

-

2

5/1

4-2

-

4-3

-

3

5/1

4-4

-

4-5

-

5/2

5/1

4-6

-

جمع

 

20

20

20


بارم بندی هندسه (2)


فصل

نوبت اول

نوبت دوم و شهریور

اول

12

5

دوم (تا صفحه74 ، رابطه طولی در دایره)

8

5

 دوم (ازصفحه74 ، رابطه طولی در دایره تا آخرفصل)

-

سوم

-

5

چهارم

-

5

جمع

20

20

 

بارم بندی آمار و مدل سازی

فصل

پایانی نوبت اول

پایانی نوبت دوم

شهریور

اول

2

-

2

دوم

5

1

2

سوم

2

-

2

چهارم

4

2

3

پنجم

7

2

3

ششم

-

5/4

4

هفتم

-

5/4

4

هشتم

-

این فصل اختیاری می باشد .

-

-

پروژه کتبی 6 نمره

-

جمع

20

20

20

    توجه :    اهداف آموزشی  این درس بدون  اهمیت  دادن به  انجام  پروژه  محقق  نمی شود و نمرات کلاس نیز نمی تواند آن را پوشش دهد.
 پروژه در نوبت اول در ارزشیابی مستمر ملحوظ می شود ودرنوبت دوم لازم است پروژه به صورت کتبی  به عنوان قسمتی از ارزشیابی پایانی ( بر اساس چک لیست کتاب راهنمای معلم ) منظور شود.


بارم بندی دروس ریاضی راهنمایی

بارم بندی نمرات کتاب ریاضی سال اول راهنمایی

ردیف

موضوع درسی

نوبت

 اول

نوبت

 دوم

شهریور

ماه

1

یادآوری،چهارعمل اصلی،بخش پذیری،مجموعه اعداد

1

۵/۰

۵/۰

2

مقسوم علیه ، مضرب ، ب.م.م ، ک.م.م

5/۲

۲5/1

۲5/1

3

توان

۷5/1

۱

۱

4

مفاهیم کسر  ، تساوی کسرها ، ساده کردن ، مقایسه

۵/۱

5/0

5/0

5

جمع ، تفریق، ضرب و تقسیم کسرها ، مسائل کسر

2

۵/۱

5/1

6

نسبت وتناسب ، درصد

2

1

1

7

مفاهیم اعداد اعشاری ، جمع وتفریق و ضرب اعشاری

۲۵/۱

۷۵/۰

۷۵/۰

8

خط ، نقطه ، نیم خط  ، پاره خط اندازه گیری و مقایسه طول

۲

1

۱

9

زاویه ، مقایسه،  اندازه گیری ، زاویه متقابل به راس و زاویه مکمل و متمم

5/2

۵/۱

5/1

10

دایره ، رسم مثلث

۵/۱

۲۵/۱

۲۵/۱

11

تقسیم ، تقسیم اعشاری

-

1

1

12

مفاهیم اعداد صحیح ، مقایسه ، محور ، بردار ، قرینه

-

1

1

13

جمع اعداد صحیح

-

۷۵/۰

۷۵/۰

14

تفریق اعداد صحیح

-

۷۵/۰

۷۵/۰

15

مقدار تقریبی

-

۷۵/۰

۷۵/۰

16

آمار

-

۷۵/۰

۷۵/۰

17

تساوی مثلث ها

-

5/1

۵/۱

18

عمود ، عمودمنصف ، نیم ساز ، رسم زاویه مساوی

-

۲۵/۱

۲۵/۱

19

رسم و راهبرد حل مساله

۲

۲

۲

جمع نمرات

20

20

20

 

 بارم بندی نمرات کتاب ریاضی سال دوم راهنمایی

ردیف

موضوع درسی

نوبت

 اول

نوبت

 دوم

شهریور

ماه

1

 مجموعه

2

1

1

2

یادآوری مفاهیم عدد صحیح ، بردار ، قرینه، قرینه مجموع

5/1

-

-

3

جمع و تفریق اعداد صحیح

5/1

۷۵/۰

۷۵/۰

4

ضرب و تقسیم اعداد صحیح

5/1

۷۵/۰

۷۵/۰

5

توان

2

۷۵/۰

۷۵/۰

6

دستگاه های شمار

۵/۱

1

1

7

جذر

۵/۱

۱

1

8

مثلث قائم الزاویه

5/1

۱

1

9

توازی

5/1

۷۵/۰

۷۵/۰

10

مجموع زاویه های مثلث  و زاویه خارجی

5/1

5/0

5/0

11

چهار ضلعی ها

2

۷۵/۰

۷۵/۰

12

مفاهیم اعداد گویا ، محور، بردار ، قرینه

-

1

1

13

جمع و تفریق اعداد گویا

-

1

1

14

ضرب و تقسیم اعداد گویا

-

1

1

15

کاربرد حروف

-

۱

1

16

معادله

-

1

1

17

مختصات و بردار

-

5/1

۵/۱

18

مساحت

-

5/1

5/1

19

تقارن

-

۵/۰

5/0

20

حجم

-

۲۵/۱

۲۵/۱

21

رسم و راهبرد های حل مساله

۲

۲

۲

جمع نمرات

20

20

20

 

 

 بارم بندی نمرات کتاب ریاضی سال سوم راهنمایی

ردیف

موضوع درسی

نوبت

 اول

نوبت

 دوم

شهریور

ماه

1

یاد آوری، عدد اول  ،  روش غربال

1

5/0

5/0

2

توان

۵/۱

۱

۱

3

جذر تقریبی، امتحان جذر

5/1

1

1

4

مفاهیم ومحاسبات اعداد صحیح

۵/۰

5/0

5/0

5

مجموعه،  نمایش نمادین مجموعه های اعداد صحیح

۵/۱

۷۵/۰

۷۵/۰

6

مفاهیم و محاسبات اعداد گویا

۲

1

1

7

بردار و مختصات

۲

۵/۱

5/1

8

عبارت های جبری

۵/۲

5/1

۵/۱

9

معادله

5/1

1

1

10

دایره ، زاویه مرکزی و محاطی و تقسیم دایره 

۲

۲۵/۱

۲۵/۱

11

قضیه فیثاغورس

2

1

1

12

دوران

1

5/0

5/0

13

مجموعه اعداد حقیقی

-

5/0

5/0

14

آمار و میانگین

-

۷۵/۰

۷۵/۰

15

معادله ی خط

-

۵/۱

5/1

16

دستگاه معادلات خطی

-

1

1

17

خط های موازی ، تقسیم پاره خط وقضیه ی تالس

-

۲۵/۱

۲۵/۱

 

 

 

 

 

۱۸

تشابه

-

5/1

۵/۱

۱۹

حجم

-

1

1

۲۰

رسم

1

1

1

جمع نمرات

20

20

اولین جلسه سرگروههای آموزشی

 

 

اولین جلسه سرگروههای آموزشی در تاریخ 3-8-89 درمکان سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.   

این جلسه به منظور آشنایی سرگروه های رشته های مختلف با همدیگر و هماهنگی های لازم و نیز ترسیم فعالیت های آینده سرگروه ها برگزار شد.   

در ابتدای جلسه سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در سوریه،لبنان و اردن نکاتی را  پیرامون وظایف سرگروه های آموزشی و نیز تفاوت وظایف سرگروه ها نسبت به ایران بیان کردند.بعضی از این نکات به صورت زیرند: 

  

1-احیای فرهنگ خلاقیت و ابتکار. 

2-بهبود برنامه درسی .

 

3-استفاده بهینه از منابع موجود. 

4-استقرار  نظام ارزشیابی کارآمد. 

5-تقویت روحیه مطالعه وتحقیق.

 

6-ارتقاء سطح علمی دانش اموزان ومعلمان.

 

7-آسیب شناسی مشکلات آموزشی دانش آموزان وهمکاران.

 

8-بررسی نتایج ارزشیابی مستمر و پایانی وتحلیل وقایع آموزشی و پرورشی.

 

9-برگزاری مسابقات علمی بین دانش آموزان سه کشور.

 

10-همسان سازی فعالیت آموزشی دبیران مختلف در دروس یکسان. 

1۱-برگزاری کارگاههای آموزشی برای همکاران.

 

12-تهیه جزوه های آموزشی و کمک آموزشی.

 

13-ارتباط با کشور همکاران کشور لبنان حضوری یا از طریق لبنان.

 

14-ارتباط با اولیاء دانش آموزان.

تشکیل جلسه گروه های آموزشی و انتخاب سرگروه های آموزشی

 

  

در تاریخ 24-7-1389 در محل نمازخانه مجتمع آموزشی حضرت زینب (س)اولین جلسه  

 

گروههای آموزشی باحضورجناب آقای سیاه پوش سرپرست مدارس جمهوری اسلامی  

 

ایران در سوریه،لبنان و اردن و کلیه همکاران مجتمع های آموزشی امام خمینی (ره)  

 

وحضرت زینب(س) دمشق برگزار شد. 

 

 بعد از سخنرانی آقای سیاه پوش کلیه همکاران در رشته های مختلف به سر میزهای  

 

تعیین شده رفتند تا سرگروه های آموزشی را انتخاب نمایند. 

 

همکاران رشته ریاضی متوسطه و راهنمایی هم در اطراف یک میز گرد هم آمدیم. 

 

اعضای گروه آموزشی ریاضی را افراد زیر تشکیل می دهند:

 

۱-آقای محمدرضا افشاری 

2-آقای  وریاحسامی 

3-آقای علی مومن زاده 

 

تصمیمات اتخاد شده این جلسه به شرح ذیل می باشند. 

1.انتخاب آقای علی مومن زاده به عنوان  سرگروه ریاضی مدارس مدارس جمهوری اسلامی ایران در سوریه،لبنان و اردن . 

 

.طراحی وبلاگ با عنوان سرگروه ریاضی مدارس مدارس جمهوری اسلامی ایران در سوریه،لبنان و اردن توسط سرگروه. 

  

3.ایجاد هماهنگی تدریس بین دبیران دروس مشترک توسط اعضای گروه. 

 

  .تهیه بودجه بندی دروس مختلف توسط اعضای گروه.  

5.برقراری ارتباط با مولفان کتاب جدید التالیف حسابان از طریق سایت یا تلفن جهت رفع شبهات کتاب درسی توسط سرگروه.  

ضمنا در پایان جلسه11نفر به عنوان سرگروههای آموزشی در رشته های مختلف انتخاب شدند.