گروه ریاضی

گروه ریاضی

.................// گروه ریاضی ، فیزیک و رایانه مدارس جمهوری اسلامی ایران - در لبنان ، سوریه و اردن // .................. سرگروه آموزشی : محمدرضا حکیمیان
گروه ریاضی

گروه ریاضی

.................// گروه ریاضی ، فیزیک و رایانه مدارس جمهوری اسلامی ایران - در لبنان ، سوریه و اردن // .................. سرگروه آموزشی : محمدرضا حکیمیان

روش مطالعه ریاضی

 

سؤالات مطرح شده در نظرسنجی از دانش‌آموزان در رابطه با روش‌های  

مطالعه و یادگیری ریاضی

1.      آیا مطالعه ریاضی با مطالعه سایر دروس  تفاوت دارد ؟ توضیح دهید .

ü      نمی توان حفظ کرد ، اگر هم حفظ کنیم پایدار نیست و بعد فراموش می شود .

ü      باید فهمید .

ü      درک کرد .

ü      تمرین و تکرار کرد .

ü      حل کردنی است .

ü      به تفکر و اندیشیدن عمیق نیاز دارد

ü      اگر خوب بفهمیم و درک کنیم ، فراموش نمی شود .

ü      اگر مطالعه ریاضی به صورت شهودی و نیمه شهودی انجام گیرد بهتر است ، خصوصاً در هندسه

ü      استدلالی است و نیاز به فهمیدن دارد .

ü      مطالعه ریاضی تلاش و ورزش مغزی است .

توصیه دبیران :

همه به تفاوت های مطالعه ی ریاضی با سایر دروس واقف هستند ولی نمی دانند یا نمی خواهند که قدمی اساسی بردارند .

2.     برای یادگیری ریاضی در داخل کلاس چه باید کرد ؟

ü      فقط گوش کنیم و حواسمان متمرکز باشد .

ü      کار در کلاس و فعالیت کلاسی مفید است .

ü      برطرف کردن اشکالات درسی در کلاس مفید است .

ü      در هنگام اتمام تدریس نکته مبهم برایمان باقی نماند .

ü      باید برای حل تمرینات در کلاس مشارکت کرده و کاملاً فعال باشیم .

ü      فرمول ها را یاد گرفته و الگو برداری کنیم .

ü      از عوامل مُخل دوری کنیم و چهارچشمی متوجه معلم و تابلو باشیم .

ü      از وسایل کمک آموزشی مثل کامپیوتر ، کارگاه سمعی و بصری می توان استفاده کرد .

ü      به عمق مطلب توجه کرد و سطحی گذر نکنیم .

ü      اشکالات درسی را از معلم سوال کنیم

ü      دبیر نیز باید به تفاوت در استعدادها توجه کند .

ü      دبیر  برای حل نقایص و مشکلات فرد را یاری دهد .

ü      بعد از تدریس معلم با دادن تمرین به دانش آموزان ، میزان یادگیری در کلاس را بسنجد .

ü      استفاده از روش های مختلف یاددهی، فضای شاد و جذاب ، تعامل و ارتباط درست معلم و شاگرد در کلاس کمک خوبی می باشد .

ü      مهمترین اصل در یادگیری ریاضی دقت و توجه است ، به این مسئله اهمیت داده  شود .

توصیه دبیران :

مشارکت در جریان یاددهی و یادگیری و تولید دانش و قاعده‌ها

3.    برای یادگیری ریاضی در منزل چه باید کرد ؟

ü      صبر و حوصله و فکر کردن روی مسائل و تمرین ها

ü      مکانی آرام و بی سر و صدا انتخاب کردن

ü      حل تمرینات و تکالیف با استفاده از یادگیری خود و تا حدی کمک از دیگران جهت توضیح دادن خوب است .

ü      در همان روزی که معلم درس می دهد ، در خانه تکالیف را حل کنیم .

ü      داشتن یک کتاب کار در خانه به یادگیری بهتر کمک می کند .

ü      مرور مطالب کلاس در خانه مفید است .

ü      انجام تمرینات زیاد در خانه تا یادگیری عمیق شود

ü      استفاده از منابع و وسایل کمک آموزشی در خانه یکی از راه های یادگیری بهتر است .

توصیه دبیران :

انجام دادن تمرین های منزل با توجه به نمونه های حل شده در متن درس و کار در کلاس و فعالیت ها . اگر با اشکالی برخوردیم باید تلاش کنیم از روی نمونه های حل شده آن اشکال را برطرف کنیم که این ( یعنی یادگیری پایدار )

4.    در ایام امتحانات چگونه باید ریاضی را مطالعه کرد ؟

ü      فقط مرور شود

ü      تمرینات کتاب و کار در کلاس را دوباره مرور کرد .

ü      برگه های امتحانات قبلی را بررسی کرده  و اشتباهات را پیدا  کنیم و در صدد حل آن برآییم .

ü      مطالعه با همکلاسی ها و کمک از بزرگتر ها برای کشف نکات مبهم .

ü      پیدا کردن مشکلات به موقع و سعی در برطرف کردن آن .

ü      کلاس رفع اشکال قبل از امتحان می تواند مفید باشد .

ü      مطالعه با دانش آموزان موفق تر جهت هم اندیشی و حل مشکلات درسی

ü      ایجاد فضای شاد ، آرام ، بدون ترس و اضطراب از همه ی عوامل می تواند کمک خوبی باشد .

توصیه دبیران :

اگر فردی در جریان یادگیری موضوعات در کلاس مشارکت فعال داشته باشد و همچنین تکالیف منزل را با حوصله انجام داده باشد ، موقع امتحان ریاضی هیچ گونه مشکلی نخواهد داشت و فقط با مروری اندک بر سرفصل ها و ... می تواند موفق شود .

5.     نقش کمک دادن و کمک گرفتن از دیگران در یادگیری ریاضی چگونه است ؟

ü      می تواند کمک اولیا و همکلاسی ها موثر باشد در صورتی که به حل مستقیم مسائل نینجامد .

ü      کمک کردن و کمک گرفتن در واقع نوعی تمرین و تکرار است .

ü      معلم از همه بهتر می تواند به دانش آموزان در یادگیری عمیق کمک کند .

ü      روش های همکاری ، هم فکری گروهی در کلاس جهت تبادل و حل مسائل مبهم مفید است .

ü      خوب فکر کنیم ، همه راه حل ها را بررسی کنیم و در صورت وجود مانع از دیگران کمک بخواهیم تا ما را راهنمایی کنند .

ü      اولیا در صورتی می توانند کمک کنند که با روش ها آشنا بوده و نسبت به ریاضی آگاه باشند .

ü      نقش جامع ، اساسی و کلیدی معلم دارد و چه بهتر است این کار به صورت بارش فکری باشد .

توصیه دبیران :

هرکس به دیگری مطلبی را بیاموزد ، خودش بیشتر یاد خواهد گرفت ، لذا دانش آموزان می توانند با کمک کردن به یکدیگر علاوه بر رفع مشکلات دیگران ، خودشان نیز بر عمق یادگیری خود بیفزایند . اما کمک والدین باید به این گونه باشد که از دانش آموز بخواهند تا با مطالعه مجدد متن و غیره ، خود روابط را کشف کنند ، نه اینکه والدین  متن را بخوانند ، روابط را کشف کنند ، و سپس آماده در اختیار فرد قرار دهند .

مردم ژاپن یا مردم آمریکا!!!!

 

 

ده ویژگی که یک ملت را بزرگ می کند. 
1- آرامش و تسلط بر خویش- نه جزع و فزع وحشیانه
2-عزت و شأن- صفوف منظم برای دریافت آب و مواد غذایی بدون حرف درشت یا حرکات بدنی زشت
3-توانایی- قدرت معماری که ساختمان ها تاب خوردند ولی نریختند
4- متانت- مردم فقط چیزی را خریدند که برای آن روز نیاز داشتند تا به همه چیزی برسد
5- نظم- نه غارت در مغازه ها و نه بوق در خیابان ها - درک کامل اوضاع
6- جان فشانی و از خود گذشتگی- پنجاه نفر در محل ماندند تا آب دریا را به راکتور پمپ کنند. چطور باید به آن ها پاداش داد؟
7- رأفت و دل رحمی- رستوران ها قیمت را شکستند و دستگاه های خودپرداز بدون محافظ رها شده بود. و به ضعیفان می رسیدند
8- آموزش- بزرگ و کوچک می دانستند که چه باید بکنند و دقیقا همان را عمل کردند
9- رسانه- فقط آنچه مهار شده بود را نشان دادند- معرکه راه نیانداختند و فقط  گزارشات آرام نشان دادند.
10-وجدان- وقتی برق در مغازه ها رفت مردم اجناس را به روی طبقات خود گذاشتند و آهسته از آنجا خارج شدند.
ژاپنی ها علاوه بر غرور ملی و شرف فردی به یک چیز اعتقاد دارند و آن کار و تلاش همیشگی است اگر کسی اینجا بود و تصویر داخل پناهگاه را می دید که چطور برای گرفتن یک عدد کوفته برنجی به صف ایستاده اند.

چیزهایی که با زلزله نمی لرزند

وقتی توفان کاترینا به نیواورلئان رسید و سدها شکست، مردم آمریکا آن آمریکای دیگر را کشف کردند. آمریکایی که هالیوود درباره اش فیلمی نمی سازد و به تمییزی بورلی هیلز نیست. مردم دیدند که آدمهایی که مامور حفظ نظم و قانون هستند خودشان در حال بار زدن اجناس فروشگاهها هستند. پلیس نمی توانست جلوی غارت را بگیرد چون کم نبودند ماموران پلیسی که به غارت مشغول بودند.  واقعیت آمریکا ربطی به تصویری که از خودش داشت نداشت. یک آمریکایی باسواد بعد از دیدن مردمی که روی سقف خانه هایشان گیر افتاده بودند گفت:  We look like developing world! (ماشبیه جهان سومی ها هستیم)کشف جالبی بود.

حالا یک زلزله نه ریشتری ژاپن را لرزانده است.  شدت و قدرت زلزله آنقدر زیاد بوده است که باعث شده است سرعت گردش زمین به دور خودش تغییر کند و سونامی آن تا آنور اقیانوس آرام و ساحل کالیفرنیا برود. راکتورهای اتمی فوکوشیما می توانند چرنوبیل و هیروشیمای دیگری خلق کنند. و مردم ژاپن در حال زندگی کردن هستند.  گزارشگر رادیوی ان پی آر با زن میانسالی صحبت کرد که با آرامش در حال جدا کردن کاغذ و پلاستیک  در میان زباله های پناهگاهش بود تا برای بازیافت بفرستند. معلمی به خبرنگار گفت که عمری به تدریس در شهر مشغول بوده است و حالا نگران دانش آموزان سابقش هست که در میان گمشدگان هستند. دنیا در حال تحسین آرامش و متانت مردم ژاپن است.  و همه دارند می پرسند چرا ژاپنیها مغازه ها را غارت نمی کنند. . یک آمریکایی در وبلاگش این سوال را پرسیده است.  و جوابها جالب هستند! گرگ از آرکانزاس، ناتاشا از ونکور، کن از نیوجرسی و بیز از پنسلوانیا و خیلیهای دیگر فقط یک جواب دارند: حس غرور ملی و شرافت فردی. خوب است ملتی بتواند به مردم جهان نشان دهد که چیزهایی دارد که در هیچ زلزله ای نمی لرزند حتی اگر زلزله نه ریشتر باشد.

شروعی دوباره با یاد خدا

 

هر روز، نوروز است

نوروز، با بهاری می آید؛ که یادآور رستاخیز و تحولی ژرف و دل انگیز در حیات بشر است. و اینک، کتاب بزرگ آفرینش، فراروی ماست:

«پروردگار، بادها را فرستاد، و ابرها را برانگیخت. سپس آن را به سوی زمین مرده، سوق می دهیم و ما این گونه، زمین را - پس از مرگش - حیات می بخشیم. رستاخیز نیز همین سان است».

بهار، بازتاب شگفت راز حیات در عرصه هستی است و انسان، برترین آفریدگان خداوند هستی بخش... آیین اسلام، آیینه عقل و منطق است و «عید»، لبخند شادی بر دل ها نشستن و دل و دیده از حرام، فرو بستن.

گناه بهار چیست؟

«تقویم»، سرگذشت ماست که با «تحویل سال» رقم می خورد و «تقدیر»، سرنوشت ما که تنها با «تحویل حال» صورت می پذیرد؛ در این میان، عرضه تحول از هموست که همه چیز از او راست آید و تقاضایش از انسان که بسته به همت و تلاش اوست. گناه بهار چیست، اگر ما هنوز در خواب زمستانی هستیم؟!