گروه ریاضی

گروه ریاضی

.................// گروه ریاضی ، فیزیک و رایانه مدارس جمهوری اسلامی ایران - در لبنان ، سوریه و اردن // .................. سرگروه آموزشی : محمدرضا حکیمیان
گروه ریاضی

گروه ریاضی

.................// گروه ریاضی ، فیزیک و رایانه مدارس جمهوری اسلامی ایران - در لبنان ، سوریه و اردن // .................. سرگروه آموزشی : محمدرضا حکیمیان

دوستان خود را با این خصلت‌ها امتحان کنید!

برای این‌که دوستان خود را بیازماییم تا بتوانیم در سختی‌ها و مشکلات و خوشی‌هایمان به آنها تکیه کنیم و اعتماد داشته باشیم یکسری سفارشات و راهکارهایی را پیشوایان دینی ما ارائه کرده‌اند تا دوست خوب و قابل اعتماد را از دیگران تشخیص دهیم.

 

به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ایمان و پارسایی از ویژگی‌های مهم یک دوست است؛ زیرا انسان موحدی که دین را با جان و وجود پذیرفته و به وجود بهشت و جهنم اعتقاد دارد و از زوال دنیا و بقای جهان آخرت نیز آگاه است، به خوبی می‌داند تنها از راه عبودیت و بندگی است که می‌تواند سعادت دو جهان را کسب نماید.

 

امام صادق(ع) درباره این که دوستان خود را به داشتن چه خصلت‌هایی امتحان کنیم؟ فرمودند:" برادران خود را به دو خصلت بیازمایید. اگر آن دو خصلت را داشتند با آنها دوستی کن و گرنه از ایشان دوری کن، دوری کن، دوری کن. (آن دو خصلت این‌هاست): "پایبندی به خواندن نماز در وقت خود و نیکی کردن به برادران در روزگار سختی و آسایش1".

 

آن حضرت همچنین می‌فرمایند: "هیچ کس را دوست خود مخوان، مگر آن که در سه‏چیز او را بیازمایی: او را به خشم آوری و ببینی که آیا این خشم او را از حقّ به باطل می‏کشاند؛ در درهم و دینار و در سفر کردن با او2".

 

امام علی (ع) نیز درباره این که چرا در برهم زدن دوستی‌ها نباید تمام پل‌های پشت سر را خراب کنیم؟ فرمودند: "هرگاه خواستی از برادرت ببری، مانده‏ای از دوستی خود برای او بگذار که اگر روزی آن مقدار برایش آشکار شود به آن بازگردد (همه پل‌ها را پشت سر او خراب نکن بلکه جایی برای بازگشت او و پیوند مجدد دوستی باقی گذار)3".

 

امام صادق(ع) نیز در حدیثی رفیقان را سه گروه می‌دانند و می‌فرمایند: " آن که با جان همراهی کند، دیگری آن که با مال یاری رساند و این دو گروه در برادری راستند؛ و سومی که از تو وجه معاش می‏گیرد و تو را برای اندکی لذت و خوشی می‏خواهد، او را مورد اعتماد مدان4".

 

منابع:

 

1-الکافی: 2 / 672 / 7 منتخب میزان الحکمة: 14

2- امالی الطوسیّ: 646 / 1339 منتخب میزان الحکمة: 316

3- نهج‌البلاغة: الکتاب 31 منتخب میزان الحکمة

4-تحف‌العقول: 324 منتخب میزان الحکمة: 12


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد