گروه ریاضی

گروه ریاضی

.................// گروه ریاضی ، فیزیک و رایانه مدارس جمهوری اسلامی ایران - در لبنان ، سوریه و اردن // .................. سرگروه آموزشی : محمدرضا حکیمیان
گروه ریاضی

گروه ریاضی

.................// گروه ریاضی ، فیزیک و رایانه مدارس جمهوری اسلامی ایران - در لبنان ، سوریه و اردن // .................. سرگروه آموزشی : محمدرضا حکیمیان

شرایط تدریس ریاضی برای یاداوری خودم

1 .استفاده از تخته ی کلاس ،گچ وتخته پاک کن  :

   تعریف  ها را حتما روی تخته بدون عجله و خوانا بنوسید،چون تعریف ها اساس حل مسائل هستند.ممکن است دستو لباستان گچی شود ،اشکالی ندارد .این گچی شدن ها هم جزو کار تدریس است. بدون گچی شدن ،تدریس ریاضی کامل نخواهد بود .زیبا ومرتب نوشتن،واز گچ رنگی استفاده کردن ،هنر است . 

2.مطالعه ی ادبیات و شعر  :

  معلم ادبیات لارم نیست ریاضی بداند ،ولی معلم ریاضی با یدادبیات بداند. تدریس هر مقوله ای به کمک کلمات و جملات صورت می گیرد . به عبارت دیگر ،برای تدریس باید با ادبیات آشنا بود . مطالعه ی ادبیات و تسلط بر آن باعث می شود بتوانید ،یک مفهوم ریاضی را با عبارت های متفاوت بیان کنید .به این ترتیب، انتقال اطلاعات به دانش آموزان بهتر صورت می گیرد.

اگر در ادبیات وشعر مطالعه داشته یاشید ،میتوانید در تائید گفته های خودتان یا در حواشی مطالبدرسی ،یکی دو بیت شعر بخوانید .کلاس درس ریاضی را از حالت سنتی آن که خیلی بی روح و خشک بود ، خارج کنید. حتی در صورت لزو م ، لطیفه ای تعریف کنید .

همه ی این موارد در جهت یاد گیری بهتر دانش اموزان هستند . این گونه گفتار و اعمال نشان می دهند که شما آدمی یک بعدی نیستید. نشان می دهند که معلم ریاضی میتواند روحیه ای لطیف داشته باشد حتی شاعر هم باشد .اگر معلم ریاضی فقط ریاضی بداند واز ادبیات وشعر بی بهره باشد ، قبل از هر کس ، خودش خسته می شود.

3.صادقانه تدریس کنید  :

یکی ا زموضوعات مهم برای یک معلم ، تدریس با صداقت است . یعنی اگرمطلبی، مساله ای یا تستی را نمی داند ،بگوید نمی دانم هیچ اشکالی ندارد .بگذارید دانش آموزان هم احساس کنند که بعضی مطالب را معلم هم نمی داند ،تنها خودش نیست که نمیداند . ندانستن عیب نیست ، کتمان ندانستن عیب است.

4.در کلاس از خود تعریف نکنید ودانش آموزان را هم مستقیما نصیحت نکنید :

موضوع دیگراین است که ، هیچ گاه مستقیما دانش آموزان را نصیحت نکنید که تقریبا هیچ نتیجه ای ندارد و گاهی هم اثرات منفی  دارد .به جای نصیحت باید با اعمال ورفتارخود،ارزش های انسانی را به دانش آموزان بشناسانیم ودر این مورد ، از هیچ تلاشی دریغ نکنیم

5.در تدریس دانش اموزان را شرکت دهیم :

اگر معلم در کللاس یکسره حرف بزند وتدریس کند ، دانش آموزان پس از مدت کوتاهی  خسته می شوند ، زیرا تدریس ریاضیات  جذابیت یک رمان یا یک داستان پلیسی را ندارد . اگر دانش آموزان را در بحث و تدریس شرکت دهیم و در صورت لزوم  ،از آن نظر بخواهیم یا بپرسیم نظر آن ها در این مورد خاص چیست  ، چند فایده دارد :

1. دانش آموزان بیش تر به درس توجه می کنند ، تا این که وقتی از آن ها نظر خواهی  می شود ،بهتر بتوانند پاسخ دهند .

2. کلاس از حالت  خمودگی و بی حالی خارج می شود .

3. موجبات و زمینه هایی برای تشویق دانش آموزان در این سوال ها وجواب ها حاصل می شود که در امر بسیار مهم است.

6.وقت شناسی  :

کسی که ریاضیات تدریس می کند ، مانند نفس ریاضیات ، باید آدمی درست ،  منطقی ، معقول و صادق  باشد . یکی از موارد درست و منطقی بودن ، رعایت نظم است . قبل از شروع کلاس ها در مدرسه حضور داسته باشید و سر ساعت نیز از کلاس خارج شوید

مقدار دریس در هر جلسه ، باید برای شما روشن باسد . بهتر است در اوایل تدریس ، مثال ها  ومسائل مناسب را یادداشت کنید . هیچ گاه در آخر وقت ، مساله ای را شروع نکنید که لازم شود ، وقت استراحت خودتان و دانش آموزان برای ادامه ی حل مساله گرفته شود.

7. خلاصه درس :

پس از آمادگی تدریس کلاس ، بهتر است مقدمه ای درباره یدرس های قبلی با خلاصه ای از درس های گذشته بیان شود تا ذهن دانش آموزان آماده ی مطالب جدید شود.

سعی کنید همیشه موقعیت تشویق برای دانش آموزان ایجاد کنید ، در انتهای ساعت تدریس ،تخته را خوب پاک کنید ،خلاصه ی درس را روی آن بنویسد،و برای جلسه ی آینده تکلیف معین کنید.

8.تکلیف دانش آموزان :

 وقتی برای دانش آموزان تکلیف تعیین می کنید، توجه داشته باشید اگر در تکلیف مساله مشکلی وجود داشت ، آنها را راهنمایی کنید و بگویید که جلسه آینده حتما تکالیف را میبینید و این کار را انجام دهید. کسانی را که تکلیف خود را کامل انجام داده اند تشویق کنید و اگردانش آموزی تکلیف را انجام نداد و بهانه ای آورد آن را به عنوان عذر خواهی بپذیرید.

به دانش آموزان یاد بدهید قبل از شروع حل مساله ، حتما با دقت درس را بخوانند و برای خود بیان کنند که چه اعمالی می خواهند در حل مساله انجام دهند . پس از آن مساله را آغاز کنند.

9 .  عذر خواهی دانش آموزان را بپذیرید :

در هر موردی که دانش آموز به دلیلی از شما عذرخواهی کرد پوزش او را بپذیرید بگذارید او هم بیاموزد که بعضی اوقات باید گذشت کرد.

اگر معلم درست درس بدهد و رفتار معقولی داشته باشد ، پس ار مدتی رابطه ای بین او و شاگردانش به وجود می آید. معلم یک نام نیست ، بلکه مجموعه ای از اعمال مناسب و منطقی است که باید به آنها عمل شود.

10. پرسش دو هفته یکبار :

سعی کنید هر دو هفته یکبار با قرار قبلی امتحان ساده ای از دانش آموزان عمل آورید . در این نوع امتحانها می توانید پایه های اعتماد به یکدیگر را پی ریزی کنید.

11. بد قول نباشید :

معلم باید به هر قول معقولی که به دانش آموزان می دهد ، عمل کند ؛ زیرا معلم اول باید کار خودش را جدی بگیرد تا دانش آموزان هم او را جدی بگیرند.

12. مدرسه را به محلی امن برای دانش آموزان تبدیل کنید:

وقتی صداقت و صمیمیت در رفتار و گفتار شما نمایان باشد ، مطمئن باشید ، دانش آموزان به حرفهای شما بیشتر توجه می کنند و می کوشند رضایت شما فراهم شود.

مدرسه قفط محل ارائه درس نیست ، مدرسه محل انسان سازی است . در مدرسه دانش آموزان باید یاد بگیرند که آدم های درستکار ، صمیمی و صدیقی باشند. باید یاد بگیرند که به مقررات مدرسه و قوانین جاری در اجتماع احترام بگذارند و آنها را رعایت کنند.

13 . تشویق و تقویت روحیه  :

ثابت شده است که تشویق بسیار بسیار مفیدتر از تنبیه است . در مواردی حتی اگر اشتباهی از دانش آموزی سرزد ، عکس العمل سریع و بد نشان ندهید و در اظهار نظر ها ، خیلی احتیاط کنید . هر حرف شما ممکن است اثر خوب یا بدی در زندگی دانش آموز داشته باشد.

     دانش آموز باید در مدرسه آنقدر احساس امنیت کند که حرف دلش را با معلم و مدیر مدرسه در میان      

     بگذارد چه بسا در این گفتگو ها  ، بسیاری از مشکلات دانش آموزان رفع شود. مطمئن باشید این اعمال    

     رهگشای جوان دانش آموز در زندگی او خواهد شد و او را منطقی تر و معقول تر بار می آورند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد