گروه ریاضی

گروه ریاضی

.................// گروه ریاضی ، فیزیک و رایانه مدارس جمهوری اسلامی ایران - در لبنان ، سوریه و اردن // .................. سرگروه آموزشی : محمدرضا حکیمیان
گروه ریاضی

گروه ریاضی

.................// گروه ریاضی ، فیزیک و رایانه مدارس جمهوری اسلامی ایران - در لبنان ، سوریه و اردن // .................. سرگروه آموزشی : محمدرضا حکیمیان

گزارش بازدید یک روزه از مدارس جمهوری اسلامی ایران در لبنان

 

سرگروه ریاضی مدارس جمهوری اسلامی ایران در مدارس سوریه ،لبنان واردن «علی مومن زاده»

تاریخ و ساعت حرکت از دمشق :جمعه 19آذرماه1389ساعت 6و30دقیقه  

 وسیله نقلیه:سواری بنز سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در سوریه ،لبنان واردن

افراد همراه:آقای سرداری معاونت آموزشی سرپرستی به عنوان مسوول گروه-آقای صداقت  سرگروه دروس علوم اجتماعی جغرافیا وتاریخ-آقای روحی سرگروه زبان

مجتمع شهید چمران 1(پسرانه )

مدرسه ای استیجاری و مدرسه ای خاص واقع در طبقات 7و8 یک مجتمع آپارتمانی متعلق به حزب الله لبنان که در طبقات دیگر کارهای عام المنفعه (مانند کمیته امداد امام خمینی (ره))انجام می گیرد.از پشت بام مجتمع به عنوان حیاط برای زنگ تفریح دانش آموزان استفاده می شود.

در موقع ورود ما به ساختمان ،راهرو خالی بود و دانش آموزان در کلاس های درس بودند.از جلو اتاق دبیران که مبله بود رد شدیم و وارد اتاق مدیر مدرسه شدیم.اقای پیمانی مدیری موفق که سال سوم حضورشان در لبنان است با گرمی استقبالمان کردند.توسط آقای سرداری  مراسم معارفه همکاران برگزار شد وبلافاصله برنامه بازدید از کلاس ها آغاز شد.

پایه های تحصیلی موجود در مدرسه:اول ،دوم و سوم راهنمایی-اول متوسطه-دوم متوسطه رشته ریاضی-سوم متوسطه رشته ریاضی جمع دانش اموزان حدود 30 نفر

دبیران ریاضی:آقای حیدری لیسانس ریاضی ودبیر اختصاصی ریاضی پذیرفته شده  در آزمون اعزام فرهنگیان-آقای محبی دبیر فیزیک که دروس ریاضی اول و دوم راهنمایی را تدریس می کنند.

از کلاس های سوم راهنمایی و سوم متوسطه بازدید کردم که دبیر مربوطه جناب آقای حیدری بودند و ایشان نیز حضور داشتند.

تعدادی فایل نمونه سوال امتحانی و نیز فایل های کمک آموزشی که توسط لب تاب برده بودم به ایشان تحویل دادم.

محسنات ومعایب این مدرسه از نظر اینجانب:

1-وجود مدیری با تجربه و کارآمد که نظم خاصی به مدرسه داده بودند از اصلی ترین ارکان این مدرسه می باشد.

2-وجود دبیران تخصصی مخصوصا در رشته ریاضی آرامش خوبی به دانش آموزان داده است.

3-مکان نامناسب مدرسه از معایب این مدرسه است.

4-از معایب دیگر وجود تنها رشته ریاضی در مقطع متوسطه که بنا به گفته دبیران مدرسه بعضی از دانش آموزان ظرفیت رشته ی ریاضی را ندارند.

5-تعداد کم دانش آموزان و عدم وجود فضای رقابتی از معایب این مدرسه و بسیاری از مدارس خارج از کشور می باشد.

بازدید ما از ساعت حدود 8ونیم شروع و تا ساعت 10 ونیم پایان یافت و قرار شد همکاران این مدرسه بعد از پایان کلاسشان به مجتمع چمران2 تشریف بیاورند تا جلسات تخصصی گروهها و تبادل نظر در مورد مشکلات موجود انجام پذیرد. 

مجتمع شهیدچمران 2(دخترانه)

وجود تابلو با نوشته های فارسی با عنوان معرفی مجتمع شهید چمران 2 نشان دهنده ی این موضوع بود که این مکان متعلق به جمهوری اسلامی ایران است(البته قسمتی از نوشته ها کنده شده و به سفارش مدیر مدرسه قرار شد در آینده مرمت شود).گویا این مکان خانه یکی از سفرای  سابق جمهوری اسلامی ایران  در بیروت بوده است که هم اکنون تبدیل به مدرسه شده است.ساختمانی سه طبقه قدیمی و با حیاطی حدود 50 متر .مکان این مجتمع در مقایسه با مجتمع قبلی جای شکر داشت.

با ورود ما به مدرسه دیدیم که تعدادی از دانش آموزان در حیاط مدرسه سرگردانند که بعدا مشخص شد درس رایانه دارند واین دانش آموزان به دلیل اینکه ساعت درس رایانه آنها خیلی زیاد است در حال استراحت هستند.

بعد از خوش آمد گویی خانم مومنی مدیر مجتمع  ، من تصمیم گرفتم از پایه های سوم و اول دبیرستان بازدید کنم.

پایه های تحصیلی موجود در مدرسه:کلیه ی پایه های ابتدایی به صورت مختلط دخترانه و پسرانه-اول ،دوم و سوم راهنمایی-اول متوسطه-دوم متوسطه رشته های  ریاضی وتجربی-سوم متوسطه رشته های ریاضی و تجربی

دبیران ریاضی: خانم رسولی (همسر آقای حیدری که به تبعیت از همسرشان اعزام شده اند و دبیر مقطع  راهنمایی می باشند.)-آقای حیدری لیسانس ریاضی ودبیر اختصاصی ریاضی پذیرفته شده  در آزمون اعزام فرهنگیان-آقای محبی دبیر فیزیک که بعضی دروس مانند هندسه و آمار را تدریس می کنند که دانش آموزان از تدریس ایشان رضایت داشتند.

  دانش آموزان سوم ریاضی و تجربی از حیاط فراخوانده شدند تا من به این کلاس بروم.دل پری از کل عوامل مدرسه و سرپرستی مدارس داشتند.کمبود معلم در دروس ریاضی آنها از اصلی ترین دغدغه های آنان بود که قابل قبول بود.مثلا دانش آموزان سوم تجربی برای درس ریاضی هیچ معلمی ندارند.درس هندسه سوم ریاضی به جای 3ساعت در 2 ساعت تدریس می شد.پیشنهاد کردم برای دروس اصلی ریاضی از جمله حسابان کتاب کمک آموزشی کتاب محور را تهیه کنند ونیز سی دی های تدریس درس ریاضی سوم تجربی می تواند مشکل دانش آموزان سال سوم تجربی را حل کند.

کلاس اول متوسطه دومین کلاس مورد بازدید بود که این دانش آموزان نیز از وضع موجود راضی نبودند.مثلا منتقد این بودند که معلمشان متخصص متوسطه نیست.بعد از شنیدن حرف های ایشان توصیه کردم که کتاب های کمک آموزشی تهیه کنند ونیز سعی کنند خودشان مطالب را به خوبی فراگیرند و از دانش آموزان موفق کلاسشان کمک بگیرند.

محسنات ومعایب این مدرسه از نظر اینجانب:

1-تغییر کادر مدیریتی و معلمان مدرسه به طور همزمان  و کمبود تجربه کافی از اصلی ترین معایب این مجتمع می باشد.

2-کمبود معلمان متخصص مخصوصا در رشته ریاضی از مشکلات دیگر این مدرسه است .

3-مکان نسبتا مناسب و ملکی مزیت این مدرسه است.

4-تعداد زیاد دانش آموزان در پایه های مختلف و در یک مکان از معایب این مدرسه است .

بازدید ما از این مجتمع از ساعت حدود 11 شروع و تا ساعت13 پایان یافت وبا حضور همکاران دو مجتمع جلسات تخصصی گروهها به صورت جداگانه برگزار شد. با حضور آقای حیدری ،خانم رسولی و بنده تبادل نظر در مورد مشکلات انجام شد و مشکلات دانش آموزان به دبیران مربوطه منعکس شد.برای کاهش مشکلات کلاس اول پایه متوسطه توصیه هایی به همکار مربوطه ارائه شد.

ساعت حدود 14و30دقیقه  بازدید ما از دو مجتمع پایان یافت و با همکاران خداحافظی کردیم.

مطلع شدیم نمایشگاه بین المللی کتاب در شهر بیروت دایر است.لذا با مساعدت آقای سرداری و زحمات آقای شاکر( راننده)توانستیم بازدید کوتاهی از نمایشگاه داشته باشیم. وجود 5 غرفه از ایران از شهرهای قم، مشهد و تهران در نمایشگاه جالب توجه بود.از این غرفه ها نیز بازدید کردیم.

ماموریت ما با موفقیت پایان یافت وساعت 20به منزل بازگشتیم.

پایان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد